Jaffa

Tycker gamla apelsinlådor är tjusiga i inredningen, hos mig fungerar de som nattduksbord. Ett annat mycket välkänt knep är att paketera paket med tidningspapper. Kan bli riktigt personligt och kul med en passlig sida. Och miljön tackar.

Publicerad 10.05.2014 kl. 19:26

Blå blå himmel och hav

På påskdagen kände jag och Ida för att åka på ett äventyr. Så vi styrde kosan mot Bromarv, för en liten friluftsutflykt. Alltid kul att bekanta sig med närmiljön, så många platser som finns nästan bakom hörnet men som man sällan (aldrig) besöker.

Eftersom Ida är en friluftsnisse så hade hon en guide över utflyktsmål och det var där vi hitta Sandviken i Bromarv som blev vårt första mål.

Där hittade vi en brygga som passade ypperligt för eftermiddagskaffe.

Dessutom lyxade vi till det med hemlagad mjöd som vi köpte längs med vägen till Bromarv, närmare bestämt vid en självbetjäningspunkt hos Tallbacka trädgård, mycket bra koncept.

Sedan satt vi på bryggan, drack kaffe, pratade om ditt och datt och njöt av solen och havet.

Utsikten var vacker och rogivande.

Next stop var Padva strand som ingen av oss hade besökt förut.

Havet låg spegelblankt och stenarna i havet bildade nästan små hamnar.

Kom hem två drivvedsbrädbitar och många snäckor rikare. Stranden kryllade av snäckor.

Publicerad 29.04.2014 kl. 20:46

Vårstilleben

Publicerad 27.04.2014 kl. 22:52

En topptur och vänner

Förra måndagen åkte jag och Ronnie på lite semester. Närmare bestämt till Annika och Jocki i alpbyn Nancroix. På måndagen snöade det och var blött så vi passade på att se på film och mysa till det inomhus. Dessutom hämtade Annika blåbärspaj som blivit över från deras finska kväll på jobbet åt oss, snäll som hon är.

Efter att Annika och Jocki gjort morgonsysslorna i chalén så gjorde vi oss redo för backarna i Peissey-Vallandry och Les Arcs och hoppade sedan på bussen. Det blev en bra dag i backen med offpist, hamburgare och snöfall. På onsdagen var Annika och Jocki lediga och det bestämde vi att fira med en topptur. Det var tidig väckning som gällde och efter att vi trötta och tysta i dunkelt sken av ljus ätit ett stadigt morgonmål började äventyret.

Efter en bilfärd på en slingrig krinkelkrok väg spände vi fast snöskorna eller skidorna och smörjade oss nästan vita av solkräm före vi började vår färd upp mot toppen. Lunchpaus hölls på vägen uppåt och den maten satt fint i kistan i en hungrig mage och trött kropp. Efter fyra timmars gång nådde vi dagens destination, toppen av berget. Sedan tog vi igen oss uppe på toppen en stund före vi åkade ner i pudret. Det var en tung men rolig upplevelse för mig då jag inte har åkat bräda i puder nästan alls. Men bara jag lärde mig trixen så gick det rätt bra. Absolut godkänt för första gången. Och känslan när man susade ner längs nästan orörda backor var väldigt bra. Alla bilder blev knäppta på vägen upp för på vägen ner hade jag fullt upp med att åka neråt, falla, ta mig upp från snön och åka neråt igen. Var en trött men glad typ när vi kom ner. Efter detta belönade vi oss med glassportioner i Bourg. På kvällen blev det bastu och sedan champagne och ostbricka, som pricken över i:et. Hade inte badat bastu på över två månader.

Den sista dagen i alpbyn så gick vi på en utfärd in i dalen i Nancroix, där nationalparken finns. Dagen bjöd på sol, vin chaud, snöbollar, vårvärme och tacosallad. Det var fyra mycket fina dagar uppe i alperna, skulle lätt kunna vänja mig med lite alpsemester nu och då.

Publicerad 14.03.2014 kl. 00:05

Blått & Beige

Denna fina scarf från BeckSöndergaard skulle gärna få dansa runt min hals i vår. Blått och beige är så himla fint ihop och färgkombinationen smakar sommar.

Publicerad 10.03.2014 kl. 22:05

Mitt namn är Cecilia. Bor i ett ljusgult höghus i Rödbergen i Helsingfors. Hemma från småstaden Ekenäs. Ekonom. Kreativ. Inredningsentusiast. Här delar jag med mig av min vardag, bildrutor från vårt hem, en näve mattips, en nypa resor och sånt som inspirerar mig.